Groep 6A

Welkom op de groepspagina van groep 6a!

 

Dit jaar hebben we twee juffen én een stagiaire. Juf Karin van Rijn geeft les van maandag tot donderdag en juf Iris de Waard is er iedere vrijdag.
Juffrouw Danielle loopt stage op de maandag en dinsdag. Zij is 3e jaars Pabo en geeft, onder begeleiding, zoveel mogelijk dagdelen zelfstandig les.

We krijgen daarnaast twee keer per week, op woensdagochtend en donderdagmiddag, gym van juf Lisa. Elke twee weken op maandag tenslotte, komt juf Claudia in onze klas om muziekles te geven.

 

kvrijn@nutsschoolbezuidenhout.nl

idwaard@nutsschoolbezuidenhout.nl

 

 

 

BERICHTEN

11 dec 2018 - Creatief schrijven

Sinds dit schooljaar werken we in de groepen met de nieuwe schrijfmethode 'Klinkers'. Deze methode vindt het belangrijk dat schrijven plezierig blijft voor de kinderen, dat schrijflessen niet saai worden. Daarom heeft Klinkers gevarieerde werkvormen ingebouwd.

Na een aantal 'gewone' schrijflessen volgt er geregeld een creatieve schrijfles, waarbij de kinderen dat wat ze geleerd hebben op een creatieve manier kunnen toepassen. Ook kunnen ze tijdens zo'n les experimenteren met andere schrijfmaterialen en schrijfstijlen.

 

De les van deze week stond in het teken van krassen in een blad bedekt met wasco in felle kleuren en een laagje zwarte dekverf. Dit hadden we vorige week al voorbereid en nu konden we daadwerkelijk aan de slag met het krassen. Dit deden we met kroontjespen, lekker ouderwets!
Creativiteit stond voorop, dus we mochten de schrijfletters zoals we die aangeleerd krijgen nu eens loslaten en experimenteren met andere lettervormen.

Om in kerstsfeer te blijven maakten we er een 'elfje' van, een klein gedichtje van elf woorden.
Het was erg leuk om zo eens op een andere manier met schrijven bezig te zijn.

Komt u volgende week tijdens de kijkweek onze mooie schrijfsels bewonderen?

 


10 dec 2018 - Sinterklaas surprises
 

Wauw, wat waren er stuk voor stuk prachtige surprises gemaakt! Het was wel duidelijk dat iedereen zorg had besteed aan het maken van een passende surprise en een mooi gedicht. Knap ook, dat nagenoeg alles topgeheim was gebleven! 
Tussen de surprises lag ook nog een cadeau voor de klas verstopt. Onze collectie 'smartgames' is aangevuld met het nieuwe denkspel 'Gravity maze' en we hebben ook nog het kaartspel 'Openhartig' gekregen. Hier trekken we nu af en toe tussendoor een paar kaarten uit met interessante vragen en uitdagingen waardoor we elkaar nóg beter leren kennen. We hebben een erg gezellige ochtend gehad!

 

Alle foto's zijn terug te vinden in het fotoalbum 'Sinterklaas surprises'.

 


28 nov 2018 - Project communicatie

Deze keer hebben Vesper, Hugo Rietveld en Zoe een verslagje geschreven voor onze groepspagina:

 

Groep 6a heeft de afgelopen twee weken aan een project (muurkrant) over communicatie gewerkt. Ieder tweetal of drietal had een ander onderwerp, dat met het thema communicatie te maken had.
Er waren verschillende onderwerpen zoals: braille, de telegraaf, de telefooncentrale, de televisie, telefoon, de hierogliefen, grottekeningen, sociale media en de postduif.
We moesten eerst de vragen bedenken voordat we aan het project konden beginnen. Zoals: wie, wat, hoe, waarom, wanneer, hoezo en waar.
Voorbeeld: Hoe is de televisie ontstaan? Wie heeft de telegraaf bedacht? Wat is braille?
Donderdag 22 november moesten een deel van de twee/drietallen aan de andere kinderen van de klas presenteren en vertellen wat ze nu allemaal weten over het onderwerp en wat ze er van hebben geleerd.
De andere groepjes komen nog aan de beurt. 
Het was een heel leerzaam project, we hebben goed samengewerkt en we hebben er hard en serieus aan gewerkt. 
Voorbeelden van goed samenwerken: Naar elkaar luisteren, je goed focussen, begrip hebben voor elkaar.

 

Vesper, Hugo R en Zoe. 

 

 

Van de juf: Wat was het fijn om de kinderen zo intensief en geinteresseerd aan het werk te zien. Door vooraf de juiste vragen op papier te zetten, werd er richting gegeven aan het zoeken naar informatie. Sommige duo's lukte het al heel erg goed om deze informatie te vertalen naar 'eigen taal' en het niet klakkeloos over te nemen. Bij het zoeken op internet kwamen de kinderen er achter dat veel informatie in volwassen taal stond met veel moeilijke woorden. Op eigen initiatief werden veel moeilijke woorden opgezocht.
We kwamen er al doende achter dat je niet op alle vragen een antwoord kúnt vinden. Grottekeningen zijn al zó ontzettend oud en mensen hadden toen nog geen schrift, geen alfabet. Op de vraag 'Wie maakte de eerste grottekening?' zullen we dan ook nooit het antwoord krijgen.

Behalve dat de kinderen zicht kregen op diverse manieren van communiceren door de geschiedenis heen, werd het goed samenwerken op de proef gesteld, maar ook online opzoekvaardigheden en het werken met word.
De kinderen mogen trots zijn op de eindresultaten. De muurkranten mogen er zijn!


16 okt 2018 - Praktische verkeersles
 

Wat lekker om midden in oktober nog met zulk mooi weer een praktische verkeersles te kunnen doen op het plein. Goede timing!
Zoals de kinderen gewend zijn, waren er weer 3 verschillende parcoursjes uitgezet. Zo moest er gefietst worden over een 'smal pad' en met een rugzak met bagage. Vaardigheden die hierbij werden getraind waren bijvoorbeeld: opstappen en wegrijden, elkaar inhalen, reageren op een signaal, achterom kijken, hand uitsteken en balans houden.
Het meest favoriete onderdeel deze keer was toch wel de slakkenbaan en de hazenrace. Het was een hele uitdaging om bij de slakkenbaan zó langzaam te gaan dat je nog net met je voeten op de trappers kon blijven en niet tot stilstand kwam. Wie als laatste finishte verdiende een punt.
Bij de hazenrace was het juist andersom: durven te versnellen en op het eind een noodstop maken. We konden gelijk goed zien hoe competitief de jongens waren en hoe voorzichtig sommige meiden. Na een poosje wende het en durfde bijna iedereen goed te versnellen.

Het was erg leuk en leerzaam en mede mogelijk gemaakt door de fijne hulp van enkele mama's. Bedankt!

 


16 okt 2018 - Magnetisme

 

Op 15 oktober bracht de groep een bezoek aan het Museon voor een museumles over magnetisme. Aan de hand van een aantal opdrachten gingen zij vooral praktisch en zelfontdekkend aan de slag.
De foto's die zijn gemaakt kunt u bekijken via het fotoalbum 'Museon les magnetisme'.


20 sep 2018 - Het spreekwoord / gezegde van de week

In de klas hangt iedere week een ander spreekwoord of gezegde op het bord, uitgebeeld op een foto. Zijn er al kinderen die hier thuis met u over van gedachten hebben gewisseld? Ze mogen zelf proberen te ontdekken om welk spreekwoord/gezegde het gaat én wat dit betekent. Dit bespreken we altijd op donderdagochtend.

Interessant is ook, dat we dan ook bekijken hóe dit spreekwoord of gezegde is ontstaan. Want....waarom stoot nou juist een ezel zich geen twee keer aan dezelfde steen? Wat heeft dit met de Griekse tijd te maken?

 


19 sep 2018 - Drievliet

Wat hebben we een heerlijk schoolreisje gehad! We hadden allemaal goed weer besteld en het was dan ook een zonovergoten dag!
Best spannend dat we dit jaar alleen rond mochten lopen. Gelukkig had bijna iedereen aan een horloge gedacht en het lukte ons prima om op de afgesproken tijden tijdig te verzamelen. Dat was ook niet zo moeilijk, want dat lekkere patatje en ijsje lieten we natuurlijk niet aan onze neus voorbij gaan.

We hebben ons best gedaan om als groepjes compleet te blijven. De afspraak was 'niemand loopt alleen'. Soms ging het mis. Als we in verschillende attracties gaan dan is het handig om af te spreken waar we elkaar daarna weer zien. Hier hebben we van geleerd.
De attracties boden voor ieder wat wils. We weten nu hoe hard de juf kan gillen als ze in een achtbaan zit, haha.

Het was een fijne dag!

Het fotoalbum kunt u bekijken met het wachtwoord dat u is toegezonden per mail.