Groep 7A

Welkom allemaal in groep 7A

 

We zijn vorige week begonnen. Leuk maar ook spannend zo in groep 7!

 

Juf Marlies

mschoep@nutsschoolbezuidenhout.nl

 

Meester Bart

bpadmos@nutsschoolbezuidenhout.nl

 

 

BERICHTEN

22 mei 2019 - Cito rooster tweede periode
De laatste loodjes wegen het zwaarst!

 

Met nog een druk programma voor de boeg wil ik jullie op de hoogte brengen van het rooster voor de Cito toetsen. 

 

Maandag 3 juni
  • Begrijpend lezen 1
  • Technisch lezen
Dinsdag 4 juni
  • Begrijpend lezen 2
  • Spelling WW 1
Woensdag 5 juni  Sportdag
Donderdag 6 juni
  • Begrijpend lezen 3
  • Spelling WW 2
Vrijdag 7 juni
  • Rekenen 1
  • Spelling 1
Maandag 10 juni Pinksteren
Dinsdag 11 juni Studiedag
Woensdag 12 juni
  • Rekenen 2
Donderdag 13 juni
  • Rekenen 3
  • Spelling 2
Vrijdag 14 juni
  • Uitloopdag

 

Neem in deze periode toch je rust. Ga op tijd naar bed. Zorg dat je goed ontbijt. Zie de bijgevoegde PDF's voor nog meer tips. 

 

Veel succes!

 

 


16 apr 2019 - Werkweekfoto's
Hier staan de foto's van de werkweek

 

Deel 1

 

Deel 2

 

Deel 3


06 mrt 2019 - Nationaal Verkeersexamen
Binnenkort is het zo ver dan hebben we het Nationaal Verkeersexamen. Hier de website waarop alle informatie te vinden is. Waar moet je fiets aan voldoen? Wat gaan we toetsen? Wat is de route?

 

https://fietsexamen.com/Den Haag/routes/

 

 


13 feb 2019 - Project: De Muren Hebben Oren.
Wij zijn inmiddels gestart met het project De Muren Hebben Oren. Hierbij onderzoeken wij  de migratie in Den Haag. Er komen hierbij verschillende onderwerpen aan bod. Zoals: de Tweede Wereldoorlog, gastarbeiders, Nederlandse koloniën en vluchtelingen. Afgelopen dinsdag hebben we een zeer informatieve middag gehad als voorbereiding op, onder andere, ons bezoek aan het Nationaal Archief van aanstaande donderdag. De Prezi die gebruikt is kunt u vinden door op onderstaande link te klikken. 

 

LINK

 

 

 


14 dec 2018 - Thema communicatie
Preview foto Afgelopen dinsdag hebben wij ons eerste thema communicatie afgesloten. Deze nieuwe manier van werken was soms nog best even wennen, opeens les krijgen van een andere juf of meester, hele andere werkvormen en geen toets meer…, maar wat was het een succes!  We hebben hele leuke reacties gehad van de kinderen en ook van heel veel ouders. We hebben hele actieve leerlingen gezien die door hun eigen motivatie en door zelf te ontdekken ontzettend veel hebben geleerd en hele mooie, creatieve en leerzame producten hebben gemaakt!

 

Zie hieronder wat we bij de verschillende ateliers hebben gedaan. De werkjes hangen in de klassen en zijn volgende week van maandag tot en met vrijdag in de kijkweek ook te bekijken.

 

We hebben ons tijdens het atelier geschiedenis met juf Marlies verdiept in hoe de spelling van de Nederlandse taal in de loop van de jaren is veranderd. We hebben een lied gezongen over de oudst bekende zin in het Oudnederlands  ‘Hebban olla vogala nestas hic enda thu wat unbidan we nu’. Uiteindelijk zijn we zelf creatief aan de slag gegaan door zelf een lied of gedicht te maken waarbij wij nadachten over de schrijfwijze en de spelling van de Nederlandse taal in de toekomst.

 

Bij biologie zijn we ons samen met juf Erica gaan verdiepen in hoe dieren met elkaar communiceren. We zijn erachter gekomen dat dieren dit op heel veel verschillende manieren doen, van veranderen van kleur tot aan echolocatie, het is allemaal voorbij gekomen! In groepjes zijn we één van de communicatiegroepen gaan uitzoeken en hebben we dieren opgezocht die bij deze groep passen. Dit hebben we aan de klas gepresenteerd en we hebben met allemaal een deel gemaakt van een bordspel en kwartet. Als resultaat hebben we dus twee leuke en leerzame spellen gemaakt die we met de klas kunnen spelen.

 

Bij het aardrijkskunde atelier van meester Bart stonden de taalfamilies centraal, zoals Romaans en Germaans. We zijn erachter gekomen waarom sommige talen erg veel op elkaar lijken en zijn vervolgens in groepjes informatie gaan opzoeken over een taalfamilie. Dit hebben wij verwerkt in hele mooie lapbooks.  Ook hebben we dit atelier een deel van de topografie van Europa geleerd en dit is getoetst.

 

Bij techniek hebben we met juf Inge elk atelier een ander onderwerp behandeld. Zo hebben we ons in atelier 1 verdiept in de geschiedenis van communicatiemiddelen, hebben we onze eigen tijdlijn gemaakt en vragen voor een competitie voor in de klas en zijn we onze eigen gemaakte bekertjestelefoon gaan testen. In Atelier 2 hebben we deze ‘wedstrijd’ over allerlei communicatiemiddelen gespeeld en daarna zijn we ons gaan verdiepen in de werking van een telefoon. We hebben onze telefoon van de toekomst ontworpen die het leven nog iets makkelijk gaat maken. In het laatste atelier hebben we geleerd over verschillende soorten satellieten en hebben we in groepjes bedacht hoe een satelliet een probleem op de wereld zou kunnen helpen verminderen/voorkomen.

 

In de klas zijn we daarnaast nog druk bezig geweest met het ontwerpen van onze eigen geheimtaal.Tijdens de techniekweek hebben we daarnaast ook nog gekeken naar de stappen van het werkwoordschema, door dit zelf na te bouwen. Eigenlijk hebben we dus dit schema omgezet in codetaal.

 

Kijk voor foto’s van de ateliers in de map thema communicatie.


29 nov 2018 - Geschiedenis atelier
We hebben het atelier afgesloten met een presentatie. In tweetallen is er gewerkt aan een gedicht/lied, waarin de zin Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda tu wat unbidan we nu? is verwerkt. Tevens zijn er twee woorden van vroeger en taal van de toekomst in verwerkt. 

Ieder tweetal heeft er een eigen invulling aan gegeven.

 

Er is hard gewerkt en veel geleerd. De leerlingen waren erg enthousiast. 

 

In dit atelier hebben de leerlingen kennis gemaakt met de zin Hebban olla vogala nestas haunnan hinase hic anda tu wat unbiden we nu?. De leerlingen kunnen uitleggen wat deze zin betekent en waar en wanneer deze zin gevonden is.

We hebben het gehad over het klooster, de monniken, de pennenproef, inkt, perkament, boekdrukkunst en initialen. Aan de hand van een mooie plaat hebben we dit alles besproken. 

Vervolgens hebben we gekeken naar de verandering van de Nederlandse taal. Welke woorden werden vroeger gebruikt? Welke woorden gebruiken we nu? We hebben gekeken naar de schrijfwijze van woorden. De leerlingen kunnen voorbeelden geven van de verandering in schrijfwijze van een aantal woorden. 

De verandering van de taal is gekoppeld aan de tijdlijn. Elk groepje heeft uitgezocht wat er in een bepaalde periode in de taal is veranderd (informatieverwerking). Dit hebben ze aan elkaar gepresenteerd; leren van en met elkaar!

De leerlingen kunnen vertellen waardoor de Nederlandse taal veranderd is. Ook hebben ze inzicht gekregen in het ontstaan van de standaardtaal, het eerste woordenboek, nieuwe spelling en het Groene Boekje.

We hebben het gehad over hoe de Nederlandse taal er in 2050 uit zal zien (creatief denken). Ook hebben de leerlingen nagedacht over wat de verandering van taal voor hen betekent (waardebepaling/persoonlijke relevantie). 

De overeenkomsten en verschillen tussen de Nederlandse taal nu en 800 jaar geleden zijn besproken (verbanden leggen).

Tijdens dit atelier is veel samengewerkt. Luisteren naar elkaar en elkaar feedback geven is ruimschoots aan de orde geweest.

 

We hebben ook veel gezongen (Klokhuislied Hebban olla vogala...)!

Met ecoline en wasknijpers hebben we initialen getekend. 

 

 


18 okt 2018 - Generation Discover Festival
WOW!

 

Wat was dat een leuke middag zeg op het Malieveld. Iedereen was druk bezig met ontdekken. De een heeft waterstof gemaakt door electrolyse. De ander heeft geklommen en de laserstralen ontweken. Andere hebben raceauto's gemaakt die op zoutwater rijden. Ook kon je nog echte gel maken en stuiterballen. Voor ieder wat wils. ik heb vernomen dat er ook selfies gemaakt zijn met Klaas Kruistum bekend van het programma Klaas kan alles.

 

Kortom tijd te kort en zeker voor herhaling vatbaar!


10 okt 2018 - Generation Discover Festival
Dinsdag hadden we een gastles in het kader van het Generation Discover Festival. Een festival dat de volgende generatie ontdekkers uit heel Nederland in beweging brengt.

In de les hebben we het gehad over fossiele brandstof, warmte, CO2 en duurzame energie. De les eindigde met een tekenopdracht, waarbij de leerlingen een nieuwe duurzame uitvinding mochten tekenen (foto's volgen). Het doel van het festival is ook om leerlingen te betrekken bij verschillende vraagstukken omtrent milieu en energie. Donderdag 18 oktober zal de klas een bezoek brengen aan het festival.

Ook weten we nu dat er 1,2 biljoen plastic tasjes wereldwijd per jaar worden gebruikt!

 


10 okt 2018 - Kinderboekenschrijver in de klas
Manon Sikkel was 8 oktober in onze klas om te vertellen over haar boeken. Ze heeft er heel veel geschreven. Manon houdt van vies, gek en eng. Samen met twee andere schrijvers (Tosca Menten en Jozua Douglas) schreef ze Gruwelijk grappige griezelverhalen. Dit boek is vorig jaar al voorgelezen aan de klas. 

Nu lezen we haar nieuwe boek Verschrikkelijke vrienden. Dit lijkt nu al een succes! Sommige leerlingen kunnen haast niet stoppen met lachen; zó grappig!

Manon heeft uitgebreid verteld over haar werk en inspiratiebronnen. Ze kan trouwens niet alleen heel goed schrijven, maar ook heel goed vertellen. De leerlingen hingen aan haar lippen! Ook heeft ze bijna alle vragen van de leerlingen beantwoord. Ze heeft zelfs al iets verklapt over haar nieuwe boek......

 


01 okt 2018 - Een boek is je beste vriend
Preview foto Het is deze week weer tijd voor het feest van het jaar de 

 

Kinderboekenweek 2018!

 

Met als thema is dit jaar: Vriendschap! Hierdoor waren een aantal leerlingen zo geinspireerd dat er vriendschapbandjes gemaakt moesten gaan worden.

 

 


03 sep 2018 - Email
Hierbij de emailadressen om vragen en opmerkingen naar toe te sturen.

 

Juf Marlies:

 

mschoep@nutsschoolbezuidenhout.nl

 

 

Meester Bart:

 

bpadmos@nutsschoolbezuidenhout.nl