Schoolkrant

Op deze plek plaatsen we de werkjes die in het verleden in de schoolkrant werden geplaatst. De papieren versie van de schoolkrant komt hiermee te vervallen.

 

Groeten van de schoolkrantcommissie

 

 Berichtjes uit groep 1B

 

In maart zijn we met groep 1B naar de koninklijke schouwburg geweest waar we de voorstelling ‘De kleine walvis’  hebben gezien. Het was een voorstelling  zonder woorden, maar wel met geluiden. De kinderen hebben genoten.

 

 

 

 

 

 

 

 

In april hebben we over de lente gewerkt.

Eerst hebben we een woordvel gemaakt.

Daarna leerden we de namen van alle bloemen

en zagen we hoe ze uit de bloembollen groeien.

Om te groeien hebben de bloemen aarde, water

en zon nodig.

 

 

We hebben ook prentenboeken gelezen

over de Paashaas. De 5-jarigen hebben een haas

gevouwen en de 4-jarigen hebben er een geknutseld.

Ook zijn er kuikens gemaakt.

 

 

 

 

 

 

                         

          

 

 

 

 

 

                                       Berichtjes uit groep 3a

 

Tijdens het thema kunst hebben de kinderen kennis gemaakt met allerlei verschillende schilders en hun stijlen. Zo kunnen we Mondriaan, Van Gogh en Picasso van elkaar onderscheiden en weten we waar de talenten liggen van deze schilders.

  

De kinderen mochten daarna zelf aan de slag om hun eigen kunstwerk te maken. Het leuke aan deze schilderijen is dat sommige kinderen abstract zijn gaan schilderen en anderen herkenbare schilderijen maakten.

  

De kinderen hebben er hard aan gewerkt en hebben van te voren eerst een tekening op papier moeten maken voordat ze op het doek aan de slag mochten gaan. De schilderijen zijn heel kleurrijk geworden.

 

Groetjes,

Groep 3a.

 

 

 

                                          berichtjes uit groep 7A                               

                                               

Bosspellen op kamp

We hebben veel gedaan op kamp namelijk: bosspellen, bonte avond en nog veel meer.

Ik ga vertellen over de bosspellen.

Bij het eerste bosspel gingen we lopen door het bos.We hadden kaarten in onze hand. Toen we iemand van het andere team tegenkwamen moesten we kijken wie het hoogste cijfer had. Wie het hoogste cijfer had mocht beide kaarten meenemen teamleider. Als de tijd om  was keken we wie de meeste kaarten had. Die was de winnaar.

Bij het tweede spel moesten we met een tweetal door het bos lopen.  We hadden een knikker mee. Er waren ook mensen met zaklampen die probeerden op ons te schijnen. Als dat lukte moesten we opnieuw.

Beide spellen waren heel leuk.

Gemaakt door Eline.

 

 

Brons gieten

Je begint met een blokje gips. Daar moet je een mal in tekenen met potlood.

Je kan van alles maken bijvoorbeeld een mesje, beeldje, hakbijl en een naamplaatje, van alles dus.

Met een soort van mesje kon je de vorm erin maken beetje bij beetje.

Tussendoor moest je pompen zodat het vuur 1200 graden werd en dat de tin en koper smolt.  Dat werd brons. Als je een hakbijl maakte, moest je het aan twee kanten intekenen,

zodat je als je in een boom hakt  er minder kans is dat je hem kapot slaat. Hoewel brons heel sterk is. Kan het toch breken

Bij een mes moet je hem juist heel dun maken, zodat hij scherp is.

Als je klaar bent met je mes, hakbijl, beeldje of naamplaatje moet je hem aan de meester laten zien.

Nadat onze leraar zei dat er niks meer aan veranderd moest worden, werd de mal vastgemaakt met tape. Daarna werd het in een pot met zand gezet omdat anders  de buitenkant zou verbranden.

Ook moest je de hele tijd pompen. Soms moest een ander het overnemen.

Als je klaar was, kon je een tak zoeken, om een handvat te maken voor een mes of een bijl.

Dan kon je ook de tak nog slijpen.

Daarna gingen ze het brons in de mallen gieten. dat was een cool effect,

want het leek net een vulkaan.

Toen werden de mallen in het water gedaan.

Daardoor droogden ze sneller.

Dit was ons verhaal!

Van : Tycho Tessel Lieuwe en Kim!

  

 

 

Sporen zoeken

We gingen sporen zoeken met Marione .We kregen eerst uitleg in het Mammoethuis. Marione leerde ons een techniek, waarbij je sporen ingipst ,zodat je ze beter kan bekijken. We gingen met de fiets naar het bos. Eenmaal aangekomen vonden we gelijk reeënsporen .We vonden ook reeënslaapplaatsen met reeënhaar en reeënpoep. Ook vonden we dassenpoep, vossenpoep. Dassenpoep lijkt een beetje op keverschilletjes. We zagen ook een pad dat door dieren is gemaakt . Toen gingen we naar een ander bos. Daar waren heel veel dode vogels. Er stond ook een bordje met: KIJK UIT VOOR SLANGEN!

Bijna alle meisje gingen toen gillen. De jongens gingen grapjes maken dat ze slangen zagen. Daarom zagen we juist geen slangen!

 

 

De waterbeestjes

Op dinsdag 16 april kon je kiezen uit drie activiteiten. Je kon kiezen uit: waterbeestjes, sporen zoeken en vogelspotten. Wij hadden waterbeestjes gekozen. We gingen op pad! We begonnen in het mammoet huis . Daar gingen we een spelletje spelen waarbij je moet raden wat er in het glas zat. En het laatste glas was slootwater. Gelukkig maar dat niemand een slokje nam! Eigenlijk ruikt slootwater gewoon naar water. 

Daar hebben we gezien hoe bacteriën te werk gaan.  Vervolgens gingen we naar de vijver en daar gingen we met netjes vissen. We vonden heel veel verschillende soorten beestjes: bijvoorbeeld een teek, bloedzuigers ,rugzwemmers en naaktslakken. Je kon er ook spinnen vinden. Je moest wel uitkijken waar je liep anders viel je in het water.

Toen we klaar waren gingen we bij elkaar zitten en ging Henk de namen van de beetjes vertellen. De beestjes die Henk mooi vond of die je bijna nooit vindt, ging hij bewaren in een bak water in zijn verzameling bij het mammoet huis. Toen gingen we terug naar het kamp huis. Daarna gingen we iets eten. Vervolgens gingen we een fietstocht maken naar een beschermd natuurgebied. Daar gingen we de bomen omkappen, zodat er meer plek was voor de dieren om er te lopen en leven. Je kon een zaag  gebruiken of een tang. De meeste kinderen kozen eerst een zaag, maar dat was best moeilijk, dus pakten ze gauw een tang. Iedereen met een tang wou niet ruilen voor een zaag. Toen gingen we naar het kamphuis en gingen we avondeten. Dat was het.

 

Gemaakt door Sem en Nina

 

 

MANDENVLECHTEN  GROEP 7a, (7b) WERKWEEK

In de hut kregen we uitleg over hoe je een mand moesten vlechten. We deden eerst een oefenronde voordat we mochten beginnen. Je had een boomstam, waarin gaten zaten. In die gaten moest je wilgentakken zetten. Als je dat had gedaan, moest je op een bijzondere manier vlechten met takken, die tweelingen heten. Ze heten tweelingen, omdat ze even dik en hoog zijn. Op een of ander moment zei ze dat we moesten stopen. We gingen de bovenkant maken en daarna de onderkant.

Wij raden mandenvlechten aan!

Sophie, Mowan en Alisa

 

Waterdieren

Door: Louis, Aditya

Wij zijn Aditya en Louis groep 7a. Wij zijn met onze klas op kamp geweest. We mochten twee activiteiten kiezen. Een daarvan was waterdieren onderzoeken. We hadden nooit gedacht dat er zoveel dieren in de sloot leefden. We wisten van veel de namen nog niet. Meneer Henk  wist heel veel van waterdieren. Wij hebben veel gevangen, zoals waterspinnen, waterschorpioenen, ect. We kregen allemaal een netje en een bakje om de beestjes er in te doen. Dan kon je ze goed bestuderen. Henk had ook een grote spin gevangen. Alisa en Mowan hadden de spin een naam gegeven. Hij heet Alimohe. Toen we klaar waren, deden we alle beestjes in een bak en toen konden we ze bekijken onder een microscoop. Het was heel erg leuk. We zouden het zo weer doen.

 

Mode

In het groepje mode zaten: Rinke, Michelle, Isabella en Marly.

Eerst gingen we een kennismaken met de juf.

Daarna gingen we praten over hoe onze kleding wordt gemaakt en van wat onze kleding wordt gemaakt.

Toen werd er een foto van ons gemaakt, hoe we er in onze normale kleding uit zagen.

Toen probeerde we vuur te maken in de vuurhut.

Vervolgens gingen we ons omkleden. We kregen kleding aan van vroeger.

Ook gingen we op de foto in de vuurhut.

Toen dat was afgelopen zei onze juf van welk materiaal onze kleding van vroeger werd gemaakt. Dit was van wol, dierenhuid en zelfs van brandnetels. Daarna gingen we armbandjes vlechten. Als laatste gingen we tasjes maken van leer. Om het tasje af te sluiten deden we er een takje in.

Toen was de les MODE voorbij.

Als verrassing heeft onze juf de foto’s  die van ons werden gemaakt, op A5 blaadjes uitgeprint.

Het was een hele leuke les.

 

 Vuursteen bewerken

Wij zijn een week op kamp geweest. Het was net een reis in de prehistorie. Elke dag deden we wel wat. Op woensdag kon 7a en 7b kiezen uit opdrachten zoals: mode, koken, manden vlechten, brons gieten en natuurlijk ook vuursteen bewerken. Dat deden wij. Het begon allemaal met de steentijd. De steentijd is van 5400 v Chr tot 2000 v Chr. Vroeger maakten de mensen in de steentijd veel dingen van steen, zoals gereedschappen. Je kunt ontelbare gereedschappen maken van vuursteen, zoals een hakbijl, speer of een mesje. Eerst  kon je uit een bak vol met vuurstenen kiezen. Daarna moest je twee klopstenen pakken en de vuursteen op een klopsteen leggen. Met de andere klopsteen  moest je op de vuursteen slaan en een vorm maken.

Je moest ook handschoenen aan en een veiligheidsbril voor je veiligheid. Je kreeg ook een soort van palet en daar moest je duim doorheen en daarmee kon je kleine dunne randjes wegwerken. Want als je het met de klopsteen doet, gaat er teveel vanaf. De dag daarvoor zijn we naar een bos gegaan om bomen te hakken en takken te knippen. Dan sneed je een spleet in de bovenkant van de tak. Dan hadden ze een zwarte steen genaamd teer, die legden ze dan bij het vuur en dan smolt het en werd het lijm. Dat plakte dan super goed aan de vuursteen en de tak. Maar voor de zekerheid bond je nog een stukje touw om je tak heen, zodat het niet uit elkaar viel. Je kreeg ook nog een stuk leer.Dat bond je weer eromheen, nadat je je naam erop had geschreven en klaar was! Verder vonden we het super leuk dat we ernaar toe mochten. We zouden het liefst volgend jaar weer willen gaan!

                 Gemaakt door: Gabriela, Aaliyah, Ciska en Soefie 7a

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Berichtjes uit groep 2B

 

 

Afgelopen weken hebben we gewerkt over zintuigen.

De kinderen hebben geproefd, geroken, gevoeld op een blote voetenpad , luisterspelletjes gedaan en ze konden hun ogen na laten kijken in onze eigen brillenwinkel. Ze hebben ook allemaal een heel gave bril en een brillenkoker geknutseld.

 

 

 

 

Nu zijn we begonnen met het thema lente. Het liedje “eendjes met rode teentjes” kunnen ze al zingen. Er worden weer heel mooie lenteschilderijen gemaakt en tulpen worden gevouwen.

 

 

 

 

      

Uiteraard worden er altijd heel mooie werkjes gemaakt door de kinderen van groep 2B

 

 

 

 

 

 

  

 

                                              Nieuws uit groep 6B                                           

 

 

Weekafsluiting

 

Om de vrijdag houden wij in 6B een weekafsluiting. Dan mag iedereen iets voor de klas doen of laten zien. Dat mag zijn wat je wil. Een toneelstuk, een liedje zingen, een dansje doen of een goochelshow. Voor de afsluiting wordt er een programmadirecteur uitgekozen. Bij die persoon kan je je aanmelden om iets voor de klas te doen.

 

 

 

Interview met :Tess

 

Ik ben Isis, ik neem dit interview af voor de schoolkrant op de site van de school. Ik denk dat het ongeveer 5 tot 10 minuten gaat duren.

 

Van welke school kom je?

De Vrije school Den Haag

Wat vond je het leukst daar?

De gymjuf was heel aardig en als het oud en nieuw was op een zondag mochten we altijd 2 uur later naar school.

Om welke reden ben je hierheen gekomen?

Ik had al vier jaar dezelfde juf en wilde nu wel eens een andere juf of meester.

Is er veel verschil tussen de twee scholen?

Ja, het cijfer voor de Vrije school is een 5,8 en voor deze school een 8,5

Wat is je lievelingsvak?

Gym

En wat is je minst leuke vak?

Taal

Waarom?

Ik vind het lastig en ik vind het niet zo leuk om steeds dingen op te schrijven.

Wie is je beste vriendin?

Pluk.

Zit ze op deze school of op de andere?

Op deze school.

Wat is je lievelingseten?

Pannenkoeken met een klodder Nutella

Wat is daar het lekkerst aan?

De chocola die uit die pannenkoek druipt en dan in je mond gaat

Wat is je lievelingskleur?

Bordeaux rood

En je lievelingsdier?

Een paard

Wil je nog iets anders vertellen?

Dat ik deze school super leuk vind!

Bedankt voor het interview

Graag gedaan

 

                                    

                                     

De klas

Isis w is de slijm queen

Lola is super stoer

Yuma is super grappig

Pluk kan heel goed dansen

Caitlyn is echt een modequeen

Steijn is heel goed in nerfen

Lotte kan zo goed knutselen

Anne-fleur is zo goed in hockeyen

Isis m kan goed musical

Danny is goed in breekdans

Isabel kan heel goed atletiek

Linde is super behulpzaam

Mitchell is super goed in basket bal

Zoe ela is zo lief

Anna is zo vrolijk

Tobias kan heel goed klimmen

Pien is slim   leukste meesters van de wereld

Tess is goed paardrijden

Thijs loltrapper

Leon is goede sporter    

Gilliano is goed in voetbal

 

 

   

                                         Nieuws uit groep 6a

 

In beide groepen 6 is er de afgelopen weken geëxperimenteerd met de ‘Makey Makey’ en de Micro:bit. De Makey Makey is eigenlijk een gek klein toetsenbordje. De Makey Makey kan de functies van jouw computer overnemen. Je sluit ‘m met een USB kabeltje aan op de computer en d.m.v. krokodillenklemmetjes moet er gezorgd worden voor een stroomkring. Je kunt dan bijvoorbeeld muziek spelen op de computer. De Makey Makey zendt dus commando’s naar de computer.
De Micro:bit werkt eigenlijk een beetje andersom. Op de computer kun je een teken of geluid programmeren, bijv. met Scratch en die zet je dan op de Micro:bit.

 

                             

 

Toen we eenmaal een beetje door hadden hoe deze twee apparaatjes werken, zijn we met het materiaal ‘Makedo’ en karton aan de slag gegaan om een object te maken. Bij Makedo zitten handige zaagjes en schroefjes, speciaal voor karton, zodat je het karton heel makkelijk aan elkaar kunt bevestigen zonder dat er lijm of tape aan te pas komt. Super handig!

Veel kinderen uit de klas hebben inmiddels al iets op hun Micro:bit geprogrammeerd, wat uiteindelijk wordt gekoppeld aan het object van karton.

 

Onderstaande clown is al klaar. Als hij met zijn armen zijn neus aanraakt wordt deze rood en gaat het licht branden.

 

                             

Verder hebben wij in de klas sinds kort een nieuwe ‘stage juf’. Ze heet Melissa en we wennen steeds meer aan elkaar. Juf Melissa heeft met ons mooie voorjaarsbloemen gemaakt. Zijn ze niet kunstig? Wij zijn in ieder geval alvast in de voorjaarsstemming!

                             

 

 

 

 

                                             Werk van groep 4B

                           

                                   Wat een mooie hoofdletters!

 

 

 

                            

                                                    Vingerhaken! 

 

 

 

 

                                            Zelfportretten van de groep.     

 

                  

 

                                                 werk van groep 4A

 

 

 

 

                               

 

 

 

 

 

 

                                        Berichtjes uit groep 7B

 

In de onderstaande berichtjes lees je wat wij de afgelopen tijd in de klas hebben gedaan of wat voor leuke dingen wij binnenkort nog gaan doen. Veel leesplezier!

 

Talentgesprekken

 

Tijdens de talentengesprekken zijn wij in gesprek gegaan met onze juffen, juf Erica en juf Inge. Het gesprek ging over: persoonlijke dingen, wat je fijn vindt om te doen, en waar je blij van wordt. Iedereen uit de klas heeft zo’n gesprek mogen voeren met de juffen en het duurde minimaal 10 minuten. We mochten ons eigen blad versieren met een tape die we mochten kiezen en we bepaalden zelf ook met welke kleuren er werd geschreven. We vonden de gesprekken met de juffen heel erg fijn! Het was helemaal leuk om voordat we het ouder-kindgesprek hadden ons blad zelf aan onze ouders te mogen presenteren. 

Geschreven door Charelle, Pascal en Renzo

 

 

Generation Discover Festival

In Oktober zijn we naar het Generation Discover festival geweest met beide groepen 7. Het was een leuk en leerzaam festival. We konden er heel veel dingen doen:

  • Zelf een mini auto maken die reed op zout water en er zelf mee racen.
  • In een Reuzenrad
  • Een dance battle waarmee we energie opwekten
  • Allerlei proefjes
  • Een voorstelling over gaten in de aarde en daarbij hebben we geleerd dat we niet te veel gas moeten verspillen.

Geschreven door Beau en Max

 

 

Sokpoppen voorsteling

We kregen de opdracht sokpoppen te maken. Dat was een groot succes. In groepjes van 3 tot 5 kinderen gingen wij ons eigen toneelstuk schrijven door een verhalenberg. We hebben de voorstellingen gespeeld voor alle kleutergroepen en ook nog een middag voor groep 3. Het was heel leuk.

Geschreven door Mees en Anwar

 

 

Thema 1: communicatie

Dit schooljaar is groep 7B begonnen met thema 1 communicatie. We zijn begonnen met de communicatietijdlijn van het plaatje. Dit vond de hele klas heel leuk en interessant om over te leren. Iedereen ging allerlei vragen opschrijven die we hadden over dit thema en dit hebben we op een deur geplakt. De klas luisterde heel enthousiast naar de verhalen van vroeger. We kregen voor het eerst les van verschillende juffen en meesters die allemaal hun eigen vak gaven. Dit was heel leuk, omdat we bij iedereen wat anders leerde en iedere leerkracht het weer anders deed.

Geschreven door Kate, Florian en Isabella

 

 

Museon: Leven in de woestijn

Vorige week gingen we met groep 7B naar het museon. De les ging over het leven in de woestijn. We hebben allemaal experimentjes gedaan over de woestijn. We kregen bijvoorbeeld een bak en daar zat zand in. Met je groepje moest je de woestijn namaken. We zijn erachter gekomen dat er echt heel weinig planten zijn.

Geschreven door Tessa en Fleur.

 

 

Thema 2: Voeding en gezondheid

Na de kerstvakantie zijn we gestart met ons tweede thema voeding en gezondheid. We hebben in de startweek geleerd dat een man die Arcimboldo heet schilderijen heeft gemaakt van fruit. We hebben zelf ook zo’n kunstwerk gemaakt door blaadjes uit magazines te knippen. We zijn nu al twee weken bezig met hele leuke ateliers en krijgen eerst les van onze eigen juffen voor het vak aardrijkskunde (juf Erica) en biologie (juf Inge). Aan het einde van dit thema gaan we samen met groep 7a koken voor onze ouders. We vinden het super leuk en leerzaam.

Geschreven door Jesse, Tendo en Finn

 

 

In iedere klas hebben ze denken wij wel momenten dat ze alleen moeten werken, maar in groep 7B hebben we een lange weektaak waar heel veel verschillende vakken op staan. We werken er bijna iedere dag aan en steeds vaker heeft iedereen zijn werk nu aan het einde van de week af. We vinden het heel fijn om meer zelfstandig te werken, omdat je minder met de hele klas hoeft te doen en dus op elkaar moet wachten. Je werkt op je eigen tempo en mag zelf kiezen wat je eerst maakt.

Geschreven door Lotte en Damian

 

 

Boekverslag

In Groep 7B hebben we een lapbook gemaakt in plaats van een normaal boekverslag. Een lapbook is een soort kartonnen muur met flapjes met informatie over het boek. Het heeft bijvoorbeeld evelopjes, draaischijven en nog veel meer. Het waren hele vrolijke en mooie lapbooks. Het was heel anders dan andere klassen en wij vonden het heel leuk om te maken en alles te plakken, knippen en kleuren. We kregen een maand de tijd om het te maken en volgens ons had iedereen er plezier in!

Geschreven door Morris en Nandini

 

 

De muren hebben oren

Over ongeveer twee weken beginnen wij aan het project de muren hebben oren. Dit is een heel bijzonder project, omdat wij samen met groep 7A mensen gaan interviewen die een oorlog hebben meegemaakt. We gaan hier allerlei uitstapjes voor maken naar bijvoorbeeld het nationaal archief en tijdens schooltijd gaan we in groepjes met een begeleider bij de mensen thuis langs. Aan het einde geven we een presentatie in de bibliotheek waarbij we onze verhalen vertellen.

Geschreven door Janis en Zarah

 

 

Werkweek groepen 7

In april gaan we op kamp naar Drenthe. Het kamphuis heet Wilhelminaoord. We gaan doen alsof we in de prehistorie leven. We gaan bijvoorbeeld een kampvuur maken, speren en nog veel meer van vroeger. We gaan er heen met de bus en we blijven 4 dagen. De busrit duurt wel iets van 3 uur. We hebben er nu al super veel zin in!!

Geschreven door Marley en Lucas

 

 

 

 

 

The Daily Mile

In groep 7b lopen wij de Daily Mile wij doen dit om ons beter te concentreren .

Wij lopen 12 tot 15 rondjes 10 min lang .

Wij doen dit voor de kleine pauze .

En iedereen kan meedoen op zijn eigen tempo.

Het is makkelijk en leuk en je conditie word er beter van.

We raden het iedereen aan alle kinderen maar ook de ouders  op hun werk

Geschreven door Rhomy en Emmely